polskienglishdeutsche

Kościół w Bollnas

Kolejna wizyta w partnerskiej parafii

Od wielu lat bielska parafia utrzymuje kontakty partnerskie z parafią Bollnäs Rengsjö w Szwecji. Kontakty te polegają głównie na wzajemnym odwiedzaniu się przez poszczególne grupy działające przy parafiach. Ostatnie lata to przede wszystkim wyjazdy młodzieży. W tym roku mała grupka młodzieży wyjechała na taki właśnie wypoczynkowy wyjazd do Bollnäs. Podróż rozpoczęła się busem 9 sierpnia 2015r. o godzinie 6.00 rano, planowaliśmy dojechać do portu na Westerplatte, skąd odpływał nasz prom „Wawel” o godzinie 16.00, na dwie godziny przed odpłynięciem. Dzięki nowopowstałym drogom, w tym autostradzie, podróż trwała zaledwie siedem godzin i parę minut. Po godzinie 13.00 dojechaliśmy do Gdańska i mieliśmy sporo czasu na to, aby pospacerować nad brzegiem morza a następnie odwiedzić pomnik na Westerplatte. Pogoda była piękna, chociaż wietrzna.
Po „zaokrętowaniu” się na promie poczuliśmy, że pierwszy odcinek jazdy mamy już za sobą więc możemy odpoczywać, spacerując po pokładzie, czy leżąc na łóżkach w kabinach. Noc na statku minęła spokojnie i po śniadaniu z morza zaczęły wyłaniać się pojedyncze małe, kamienne wysepki zwiastujące rychłe zakończenie naszej morskiej podróży u wybrzeży Szwecji. Punktualnie o godzinie 13.00 przybyliśmy do portu w Nynashamn, który leży na południe od stolicy Szwecji Sztokholmu.
Wyjechaliśmy naszym busem z wnętrza statku i wyruszyliśmy w liczącą ponad trzysta kilometrów dalszą drogę, mijając  takie miasta jak: Sztokholm, Uppsalę i Gavle, oraz przepiękne skandynawskie krajobrazy pełne skał, lasów i jezior.
Nasza podróż dobiegła końca ok. godziny 18.00. Podjechaliśmy pod budynek parafii gdzie czekał na nas diakon Rolf Forslin, który zabrał nas na kolację do szwedzkiego McDonaldsa  - Maxa. Oprócz smacznego jedzenia młodzież, a właściwie dziewczyny, (grupa młodzieży składała się z samych młodych dam) znalazły tam upragniony dostęp do Wi-Fi, co pozwoliło im wysłać „sygnał życia” w sieć.
Po kolacji dojechaliśmy do naszej bazy, Prästnäsgorden otoczonej lasem i jeziorem. Zakwaterowaliśmy się w trzech domkach i rozpoczął się nasz pobyt. Zmęczeni podróżą, ale i radośni położyliśmy się spać.
We wtorek rano, po porannym rozważaniu i modlitwie prowadzonej przez ks. Krzysztofa Cienciałę (każdy dzień rozpoczynaliśmy od rozważania i modlitwy) zjedliśmy śniadanie a następnie z diakon Anną Fästh udaliśmy się na wycieczkę do muzeum w Växbo, gdzie mogliśmy zobaczyć dawną i obecną fabrykę produkującą materiał lniany. Można było też podziwiać i zakupić wiele pięknych rękodzieł z różnych materiałów. To drugie jednak, pomimo zachwytów, wykluczyły ceny.
Kolejny dzień to wizyta w kościele w Bollnäs, gdzie mogliśmy posłuchać wiadomości na temat parafii i kościoła, a następnie zwiedzanie muzeum, które mieści się w starym trzystuletnim, drewnianym domu wraz zabudowaniami gospodarczymi. Po muzeum oprowadził nas Bertil Hulth, były wieloletni burmistrz Bollnäs, a obecnie emeryt, którego pasją jest dbanie o te historyczne zabudowania, oraz gromadzenie w nich eksponatów. Szczególnie ciekawym eksponatem był kufer podróżny z czasów, kiedy Szwedzi podbijali Europę, który prawdopodobnie z jego właścicielem przewędrował przez pół Europy. Może był też w Polsce? Kolację zjedliśmy w lesie. Było to ciekawe przeżycie. Po spacerze w głąb lasu i dotarciu na wzgórze Granberg dotarliśmy do miejsca gdzie na ognisku, panowie na patelniach smażyli swego rodzaju naleśniki z boczkiem, a następnie smarowali dżemem. Niestety zaczął lać deszcz i pomimo, że jedzenie było smaczne musieliśmy szybko wracać do naszego obozu.
Czwartek był zaplanowany jako wyjazd do Järvzoo. Järvzoo jest to miejsce, gdzie spacerując po drewnianym pomoście o długości kilku kilometrów, można podziwiać zwierzęta występujące na obszarze Szwecji. Spotkaliśmy tam między innymi: łosie, renifery, niedźwiedzie, wilki i wiele innych zwierząt. Po drodze do zoo, zjedliśmy obiad w budynku należącym do Diecezji Uppsala w Undersvik. Naszym przewodnikiem był były wojskowy, kpt. Mikael Westin.
W piątek był dniem wolnym od wycieczek, mogliśmy zatem kąpać się w jeziorze, zbierać prawdziwki i borówki a także łowić ryby – po prostu - relaks. Byliśmy też na zakupach i spacerowaliśmy po centrum miasta.
W sobotę wraz z Bertilem i Mikaelem pojechaliśmy na wycieczkę do Gävle gdzie odwiedziliśmy leżący nad brzegiem morza park rozrywki i minizoo „Furuvik”. Atrakcji wystarczyło na cały dzień.
Niedziela to przede wszystkim nabożeństwo. Po raz pierwszy było to ekumeniczne nabożeństwo na wolnym powietrzu na kempingu Langnas Musicpark. Pomimo pięknej, słonecznej pogody frekwencja niestety nie była zbyt wielka. Nabożeństwo prowadziła vikar Lena Vängmark, proboszcz parafii. Po południu odwiedziliśmy z Mikaelem stary kościół w Trönö, którego historia rozpoczęła się 900 lat temu, a następnie nowy kościół, który był drugim co do wielkości kościołem Szwecji, nie licząc katedr, jednak po pożarze, została odbudowana tylko jego część, reszta została przebudowana na okolony murami taras z wieżą.
Poniedziałek był kolejnym dniem wolnym od zaplanowanych atrakcji. Był to więc dzień relaksu, no i niestety pakowania walizek na drogę powrotną. Wieczorem wiele czasu spędziliśmy na pomoście wpatrując się w piękny pejzaż jeziora i lasów. Szkoda, że czas biegnie tak szybko…
We wtorek 18 sierpnia 2015r. pożegnaliśmy Prästnäsgarden i o godzinie 8.00 wyjechaliśmy w drogę. O godzinie 11.30 dotarliśmy do Uppsali. Przeszliśmy po deptaku starego miasta a następnie zwiedziliśmy piękną katedrę. Zjedliśmy obiad i wyruszyliśmy w dalszą drogę na statek. „Wawel” czekał już na nas z otwartą rufą, wjechaliśmy wiec do wnętrza i udaliśmy się do naszych kabin. Żal było opuszczać piękną, przyjazną Szwecję, a z drugiej strony tęskniliśmy już za naszymi bliskimi. Podróż statkiem minęła spokojnie. 19 sierpnia 2015r. o godzinie 13.10 wjechaliśmy na polska ziemię, a  o 21.15 szczęśliwi i wdzięczni Bogu za Jego opiekę zajechaliśmy na plac Lutra.